Skip to main content

Wat zijn bijkomende kosten bij de aankoop van uw woning of appartement?

De aankoop van uw nieuwe woning is een weloverwogen investering. Het is belangrijk om te weten dat er nog tal van extra kosten bovenop de aankoopprijs van uw huis of woning komen. In onderstaande blog informeren we u over de kosten die u niet over het hoofd mag zien bij de aankoop van uw woning of appartement.

Bijkomende kosten bij de aankoop van uw woning

1. Registratierechten

Wanneer u een nieuw appartement of huis koopt, moet dit geregistreerd worden. Om uw nieuwe woning te laten registreren, betaalt u registratierechten aan de overheid.

De registratierechten verschillen van regio tot regio. Zo betaalt u 10% registratierechten in het Vlaams Gewest. In het geval van een nieuwbouwwoning betaalt u geen registratierechten op uw woning, maar wel op uw bouwgrond. De registratierechten op uw bouwgrond bedragen 10%.

Op het huis of appartement zelf betaalt u normaal gezien 21% btw, maar vanaf dit jaar betaalt u slechts 6% btw op uw nieuwbouwwoning.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest bedragen de registratierechten 12,5%.

U hebt de mogelijkheid om minder dan 10% registratierechten te betalen in het Vlaams Gewest, indien u voldoet aan volgende voorwaarden:

  • Is de woning die u aankoopt uw enigste geregistreerde woning? Dan betaalt u slechts 6% registratierechten.
  • Hebt u plannen om binnen de 5 jaar uw aangekochte woning onder handen te nemen, zodat het voldoet aan de nieuwste energienormen? Dan betaalt u slechts 5% registratierechten. Wel belangrijk om te weten is dat u de huidige energie installaties volledig dient te vervangen. Daarbovenop moeten u minimum 75% van de binnen- en buitenmuren isoleren.

2. Notaris kosten

Een huis kopen of verkopen zonder een notaris is onbestaande. Het is wettelijk verplicht om al de administratieve formaliteiten die komen kijken bij de aankoop van uw nieuwe woning te laten regelen door een notaris. 

Akte van uw woning

In België bent u wettelijk verplicht om een akte te laten opstellen door een notaris bij de verkoop of aankoop van een woning. 

Naast het ondertekenen van een compromis met de verkoper dient u een notariële akte te laten opstellen. De compromis is bindend, maar volgens de wet heeft een derde partij nog steeds het recht en de kans om aanspraak te maken op de woning. Daarom is het opstellen van een notariële akte belangrijk, maar eveneens ook wettelijk verplicht.

Het kostenplaatje van de notariële akte?

Het kostenplaatje van het laten opstellen van de notariële akte is afhankelijk van een aantal variabelen.

  • De registratierechten die we in het eerste deel hebben beschreven, behoren tot de kost van het opstellen van een notariële akte.
  • U dient het ereloon van de notaris te betalen. Dit is wettelijk vastgelegd en dus hetzelfde voor alle notarissen in België. Onthoud dat u 21% btw betaalt bovenop dit ereloon.
  • Vaste overschrijving kost van €230 euro.
  • U dient administratiekosten te betalen voor elke akte die een notaris opstelt voor u. De prijs van deze administratiekosten is sterk afhankelijk van de grootte en de complexiteit van uw dossier.

Ereloon notaris

Voor het opstellen van uw aktes en het registreren van uw woning vraagt de notaris een ereloon. Dit ereloon is wettelijk vastgelegd voor alle notarissen in België. 

Belangrijk om te weten is dat het ereloon van de notaris berekent is op basis van schijven. Hoe hoger de aankoopprijs van uw woning, hoe lager het ereloon van de notaris. 

PS: Bovenop het ereloon betaalt u 21% btw.

3. Onderhandse aankoop of openbare aankoop

De bijkomende kosten op de aankoop van uw huis of appartement zijn ook afhankelijk van het type verkoop. Doorgaans is een onderhandse aankoop goedkoper, aangezien je geen extra kosten hebt voor het organiseren van een openbare verkoop.

De kosten voor het organiseren van een openbare verkoop zijn voor de verkoper, maar je mag ervan uitgaan dat de verkoper deze kosten doorrekent in de verkoopprijs.

Dit heeft als gevolg dat u meer registratierechten betaalt.

4. Diverse kosten

Daarnaast hebt u nog tal van diverse kosten die komen kijken bij de aankoop van een huis of appartement.

Volgende kosten mag u dus zeker niet uit het oog verliezen:

  • Bijkomende kost om uw woning te verzekeren. Denk maar aan een brandverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, …
  • Verbouwingskosten indien u niet kiest voor een nieuwbouwwoning. Deze kost kan al snel heel hoog oplopen. Informeer uzelf dus heel goed over de staat van de woning die u wenst te kopen..
  • Verhuiskosten.
  • Wilt u een appartement aankopen? Dan betaalt u samen met andere huurders een gemeenschappelijke kost. Deze gemeenschappelijke kost wordt hoofdzakelijk ingezet voor het onderhoud van het gebouw en de gemeenschappelijke delen.

Ziezo, we hopen u voldoende geïnformeerd te hebben over de bijkomende kosten op de aankoop van uw nieuwe woning. 

Het is vooral belangrijk om uzelf niet blind te staren op de aankoopprijs. Er zijn nog tal van bijkomende kosten bij de aankoop van uw woning of appartement.

U mag ons altijd contacteren met vragen over extra kosten, zodat u zeker bent dat u niet voor domme feiten komt te staan.